6 основних наративів російського ТБ проти України — результати дослідження УКМЦ

_ASS5189Неправду часто використовують з метою підтасовування того чи іншого факту або твердження не тільки в спілкуванні, але і більш масштабно — в засобах масової інформації. Тема неправдивих новин піднімається в інформаційному просторі, напевно, з тих самих пір, як воно з’явилося. Найбільш актуальною для українських медіа вона стала в 2013 році.

Відчуваючи на собі агресію сусідньої держави, ми не раз чули в новинах центральних каналів Росії про нібито правдиві факти, яких насправді в Україні не було. Взяти, приміром, фейкові новини про те, що в Україні бандерівці їдять немовлят або розп’ятого Нацгвардією хлопчика. Це зараз всім відомо, що ці новини — неправда, але який час вони звучали на вустах пересічних громадян.

Давайте спочатку розберемося з самим поняттям. Фейк — що-небудь брехливе, що не відповідає дійсності, підроблене, що вводить в оману. Над викриттям різних фейкових новин про Україну працює ціла команда експертів сайту Stopfake. org. «До проекту приєдналися журналісти, редактори, програмісти, перекладачі все ті, кому була небайдужа доля України і її народу під час окупації Криму і війни на Донбасі», — пишуть про себе Stopfake. На сайті представлено багато цікавих викриттів фейкових новин російських каналів. За останні 4 роки таких викриттів було понад 2 тисячі.

Чому в цій статті ми говоримо про фейкові новини саме російських центральних каналів?

Беручи участь в Прес-турі для регіональних журналістів, організованим в рамках спільного проекту Українського кризового медіа-центру (УКМЦ) і Естонського центру східного партнерства, мені пощастило бути присутньою на презентації дослідження Групи з аналізу гібридних загроз УКМЦ щодо іміджу України на російському телебаченні.

_ASS5033

Презентація пройшла 23 травня в Києві в стінах Українського кризового медіа-центру. Його метою було вивчення риторики центральних телевізійних каналів Росії щодо України. Проаналізувавши новинні сюжети таких каналів, як Перший канал, НТВ, Росія-1 та низки інших починаючи з 1 липня 2014 року і по 31 грудня 2017 року, експерти прийшли до висновку, що третя частина новин на російських каналах стосується подій, що відбуваються в Україні та безпосередньо самої держави. В сюжетах висвітлюють події в Україні або з негативної сторони або щиро зрошують новини фейками.

Руслан Кавацюк

Руслан Кавацюк

Один з авторів дослідження — аналітик, радник віце-прем’єр-міністра з питань європейської та євроатлантичної інтеграції Руслан Кавацюк представив 6 основних наративів (від англ. і фр. narrative — оповідь, від лат. narrare — розповідати — історично і культурно обґрунтована інтерпретація певного аспекту світу з певної позиції) російського телебачення, спрямованих проти України.

1. Громадянська війна. Ця тема займає 33% від усіх новин про Україну. Основним меседжем в цих новинах є те, що Збройні Сили України винищують мирне населення своєї держави та не дотримуються перемир’я. Також через цей наратив Росія хоче запевнити, що не є стороною будь-якого конфлікту і вона не нападала на Україну.

2. Україна — недодержава. 22% ефірного часу новин про Україну російське ТБ намагається делегітимізувати друге інституційне джерело опору — уряд. Важливо, що тут знову присутній наратив про антиросійськість України — в Україні вбивають та тероризують тих, хто за РФ; люди розчаровані у владі; економіка розвалюється; життя в Україні небезпечне; влада корумпована та слабка.

3. РФ допомагає Донбасу. Цій темі приділено приблизно 15% ефірного часу. РФ намагається запевнити глядачів, що надає політичну гуманітарну та культурну допомогу, допомагає біженцям, проводить обмін полонених за власною ініціативою та проводить акції на підтримку Донбасу.

4. Русофобія в Україні. Не обминають центральні канали й тему русофобії (10% новин про Україну) — «Антиросійська позиція» українців є причиною і виправданням агресивної поведінки РФ, а не навпаки — агресія РФ, яка має наслідком відповідне ставлення. Тобто, росіяни нібито мають право на праведний гнів відносно зрадливих і русофобських українців.

5. Фашисти й радикали знищують Україну. Ця тема займає 7% ефірного часу, присвяченому Україні. У наративі про фашистів ми бачимо як культивується священний обов’язок прийти й зупинити руйнування України фашистами й радикалами. У кожній країні є влада для боротьби з незаконними діями, тому тут ми спостерігаємо як російська пропаганда нагадує що влада в Україні нелегітимна.

6. Україна — маріонетка заходу — 6 %. За допомогою цього наративу успіхи України в європейському та євроатлантичному векторі пояснюються росіянам у рамках моделі відносин патрон-маріонетка/кнут і пряник. Росіяни намагаються знівелювати позитивні досягнення України й виставити західний вектор розвитку України як несамостійний і спрямований проти Росії.

Безперечно є ще багато тем про Україну, які були озвучені на російському телебаченні, але ми зараз розглянули ті, які становлять найбільшу небезпеку в інформаційному просторі.

Наративи російської пропаганди про Україну та Європу from UkraineCrisisMediaCenter

Наталя Лігачова

Наталя Лігачова

Деякі українські ЗМІ також поширюють головні тези російської пропаганди. Зазвичай таку інформацію висвітлюють саме інформаційні канали. «Ми розуміємо, що деякі українські ЗМІ напряму не є українськими й вони фінансуються, у тому числі, і з Росії. На жаль, не досить ефективно працює СБУ, щоб доводити ці грошові потоки, які йдуть з Росії, яким чином фінансуються так звані «українські ЗМІ». З іншого боку, проблемою є те, що зараз поширення російських пропагандистських тез часто співвідноситься з критикою української влади з різних політичних мотивів. Дуже важко розрізнити критику, яка має відбуватися. Без критики не можна — демократичні ЗМІ мають критикувати уряд. Дуже часто це підхоплюється Росією у власних інтересах», — пояснила Наталя Лігачова, голова правління «Детектор Медіа».

Рауль Ребане

Рауль Ребане

Група з аналізу гібридних загроз УКМЦ презентувала також основні наративи російської пропаганди про Європу. Презентації цього дослідження відбулися у Лондоні, Брюсселі, Парижі, Стокгольмі та Таллінні. «У мене був особистий досвід презентації цього дослідження і я чув, як це коментували у західних країнах. Реакція була приголомшливою, особливо у скандинавських країнах: 85% абсолютно негативного сприйняття», — наголосив Рауль Ребане, медіа-експерт з Естонії.

Після презентації дослідження відбулась зустріч з президентом Естонії Керсті Кальюлайд, яка зауважила, що країни не мають відповідати на пропаганду контрпропагандою. Найкраща реакція на фейкові новини — правдиві, незалежні ЗМІ на місцевому рівні.

Керсті Кальюлайд

Керсті Кальюлайд

«Я завжди кажу нашим національним каналам — не переживайте, не потрібно бути найпопулярнішими каналами в Естонії. Але у вас повинна бути найбільша підтримка. Щоб люди розуміли, що, якщо щось виглядає дивним, — вони включать ваші новини», — пояснила Керсті Кальюлайд.

Російська пропаганда працює не тільки в Україні. У країнах Європейського Союзу працюють топові російські канали. «Часто нас запитують, чому ми не забороняємо путінському режиму транслювати це все? Тому що ми вирімо, що маленькі країни виживуть тільки завдяки дотриманню правил демократії. Не забороняючи щось, а дотримуючись демократії», — наголосила Президент Естонської Республіки.

Головною проблемою інформаційної війни є те, що доволі важко знайти докази пропаганди. «Інформацію можна використовувати як зброю. Іноді ми можемо тільки ретроспективно зрозуміти, що хтось маніпулював аудиторією. Це як допінг у спорті. Дуже часто так буває, що всі знають про це, але допоки вас не спіймали — ви можете брати участь у змаганнях», — пояснила Керсті Кальюлайд.

«Я тут, в Україні, тому що я вважаю, що, відвідуючи Україну, ми сприяємо прискоренню реформ, переконуючи політичну еліту у цьому. З іншого боку, ми хочемо розуміти, що відбувається з гуманітарною ситуацією у районі зіткнення», — підсумувала пані Кальюлайд.

_ASS5262

Напевне знаю, що велика кількість людей в нашому місті та районі дивиться російські канали та довіряє їм більше ніж українським. Безперечно — це вибір кожної людини. Ніхто не повинен вам забороняти дивитися те, що ви звикли, або нав’язувати якісь інформаційні джерела. Але також хочу зауважити, що новини — будь-які чи то російські, українські або інших держав — потрібно не тільки дивитися, а ще і осмислювати побачене з критичної точки зору, зіставляючи раніше вже відомі факти з цієї теми. Можливо після важкого робочого дня хочеться вже не напружуватись якимись роздумами, але саме медійна грамотність допоможе вберегтися від пропаганди, дезінформації та фейків. Споживайте інформацію розумно!

Для написання статті були використані інформаційні та медіа матеріали, надані Українським кризовим медіа-центром.

Анастасія Філіна

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Можно использовать следующие HTML-теги и атрибуты: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>